Spørgsmål til PMV

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #695
      Ole Walther
      Gæst

      Hej Andreas.

      Jeg overvejer at starte et PMV, da min omsætning i første omgang ikke vil overstige 50.000.
      1. Til det skal jeg bruge en bil, og vil købe en. Hvad er mere hensigtsmæssig. Købe bilen inden jeg starter firmaet eller købe bilen når jeg har registreret firmaet? Bilen skal også bruges privat.

      2. Desuden vil jeg lade nogle ting som jeg allerede har i dag indgå i firmaet, hvordan skal disse beregnes?

      3. Hvis jeg nu skulle være så uheldig,, at det ikke kommer til at køre som jeg har forventet det, hvad sker der med de aktiver jeg har indskudt i firmaet privat, går de bare over i min besiddelse?

      Mvh. Ole

    • #696
      Andreas Andersen
      Keymaster

      Hej Ole!

      1. Først skal du jo undersøge om du overhovedet kan købe en bil til et firma der omsætter for under 50.000 kroner. Det kan jo her så være svært at overbevise Skat omkring hvorvidt denne bil, som du både vil anvende privat og til erhverv, virkelig vil blive anvendt nok i firmaet til at kunne trækkes fra. Herudover vil det jo tage mange år at omsætte for nok, til at den er helt trukket fra. Her vil jeg anbefale dig at spørge Skat.

      2. For det første skal disse ting jo være nødvendigt for firmaet og udelukkende anvendes til erhverv. Ellers kan de nemlig ikke trækkes (fuldt) fra. Hvis dette er tilfældet, beregnes de ved at firmaet køber varerne af dig. Du skal derfor fastlægge en pris der svarer til markedsprisen (og kunne dokumentere den!). Så sælger du den simpelthen bare til firmaet (uden moms, da du privat ikke må tage moms).

      3. Nej, i forbindelse med lukningen af virksomheden skal du sælge aktiverne fra – enten til dig selv eller en anden. Du skal sælge dem til markedspris (som du skal dokumentere!) og huske at lægge moms oveni hvis du sælger til dig selv.

      Bemærk i øvrigt at det ikke er en fidus at købe nogle af sine private ting og trække dem fra i firmaet, for at tage dem tilbage igen når virksomheden lukker. Du vil nemlig skulle betale det samme som du fik af virksomheden + moms oveni (hvis man ser bort fra varens værdis udvikling).

      Har du IT-problemer? Måske IT-blogger.dk har svaret.

Viser 1 svartråd
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.