50.000 kr. grænse ved momsfrie ydelser

Hjem Erhvervsblogger forums Skat, Moms & omkostninger Skat & moms 50.000 kr. grænse ved momsfrie ydelser

Viser 4 svartråde
  • Forfatter
      Ole
      Gæst

Jeg omsætter stort set kun momsfrie ydelser. (Jeg skriver og sælger faglige artikler, hvor jeg har fuld journalistisk frihed).
      Jeg har læst mig til, at grænsen på kr. 50.000 for momsregistrering udelukkende omhandler “momset” indtjening.
      Er det således rigtigt forstået, at jeg kan slippe for at føre momsregnskab, selv om jeg måske omsætter for 200.000 i momsfrie indtægter på et år?

Andreas Andersen
      Keymaster

Hej Ole!
      Det er korrekt forstået. Hvis du udelukkende omsætter momsfrie ydelser eller for under 50.000 DKK i løbet af 12 måneder, skal du ikke lade dig momsregistrere.
      Mvh. Andreas

Har du IT-problemer? Måske IT-blogger.dk har svaret.

Ole
      Gæst

Tak for det Andreas

Jeg har desuden læst, at Skat kan finde på at underkende at man er en virksomhed, hvis man kun har en leverandør. Så anser de de i nogle tilfælde som et lønmodtager/arbejdsgiverforhold i stedet?
      Det skulle betyde, at man ikke kan bruge de fradrag, man ellers kan i virksomheder.

Jeg har et fuldtidsjob i forvejen – et ganske almindeligt ansættelsesforhold. Derudover har jeg ikke aktuelt mere end den ene kunde. Kan jeg risikere, at Skat ikke vil anerkende mig som virksomhed i forhold til denne kunde?

Andreas Andersen
      Keymaster

Hej Ole. Det handler ikke om at du kun har én leverandør, men om at du kun har én kunde. Her kan Skat underkende det, fordi det minder om at du bare har en arbejdsgiver og derfor er du ikke erhvervsdrivende, men blot en lønmodtager. Og så har du risiko for ikke at kunne bruge fradragene. Så hvis du kun har én kunde er dette en risiko.

En afgørende pointe er at du skal kunne bevise at du med dit forhold mellem dig og din kunde tager en økonomisk risiko, dvs. har risiko for at få underskud.

Har du IT-problemer? Måske IT-blogger.dk har svaret.

Ole
      Gæst

Tak for det Andreas
      Kunde naturligvis, beklager. 🙂

Især tak for pointen om økonomisk risiko, for det er nødvendigt for mig at investere, for at kunne løfte opgaven.
      Jeg vil nu også forsøge, om jeg ikke kan få et par kunder mere.

Viser 4 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.