Regnskab i en enkeltmandsvirksomhed

Hvis du stifter en enkeltmandsvirksomhed har du pligt til at bogføre og udføre et regnskab. Du skal ikke indberette regnskabet, men kunne fremvise det hvis Skat spørger.

Driftsregnskab

Det primære regnskab i en enkeltmandsvirksomhed er driftsregnskabet. Det er det regnskab hvor du beregner overskuddet. Du laver konti for indtægter og konti for udgifter og beregner dermed overskuddet. Det er dette overskud du skal betale skat af – se mere om skat her.

En misforståelse er ofte at mange ser hævninger af penge i virksomheden som en omkostning. Det er det IKKE – hævninger er bare at flytte penge fra én konto i din økonomi der tilhører virksomheden til én konto der tilhører privat. Det er Skat sådan set ligeglad med, fordi du beskattes af hele din økonomi – privat + virksomhed samlet.

Du skal i regnskabet henvise til bilag via bilagsnumre, som du evt. kan skrive bagpå hver bilag. Du skal gemme ALLE bilag – både for køb og salg – i 5 år fra udløbet af et regnskabsår.

Dobbelt bogholderi

Når man fører et regnskab taler man om konti. Der er ikke tale om konti i banken, men i virkeligheden grupperinger af posteringer i et regnskab. Nogle konti repræsenterer debitorer, dvs. dem der skylder dig penge, mens andre repræsenterer kreditorer, dvs. dem du skylder penge.

Hver gang du har et bilag der skal føres ind i et regnskab skal der laves to posteringer – en på en debitorkonto og en på en kreditorkonto.Det kaldes dobbelt bogholderi.

Hvis du f.eks. får penge ind på bankkontoen skal dette bogføres et sted i regnskabet som plus (debet) på banken og et andet sted som minus (kredit), f.eks. på en indtægtskonto. Ligeledes hvis du bruger penge og fjerner dem fra bankkontoen, skal dette bogføres som minus (kredit) på banken og plus (debet) på en udgiftskonto.

Bilag – fakturaer og kreditnota

Bilag er meget vigtig i en bogføring. Du skal gemme alle bilag og en postering i dit regnskab skal kunne dokumenteres ved et bilag. Bilag kan f.eks. være købsfakturaer fra dem du køber hos eller salgsfakturaer til dem du sælger til. Se mere om hvordan du udformer en korrekt salgsfaktura.

Kreditnota er en omvendt faktura. Du kan både sende kreditnotaer ud til dine kunder (debitorer), mens du selv også
kan modtage kreditnotaer fra dine leverandører (kreditorer). Nøjagtig som med fakturaer. En salgskreditnota vil typisk være fordi du har opkrævet for meget hos dine kunder eller hvis en kunde slet ikke skulle have haft en faktura. En købskreditnota vil typisk være fordi din leverandør har opkrævet for meget eller du slet ikke skulle have haft en faktura.

I forbindelse med bogføring er det vigtigt at afstemme – dvs. tjekke at du har et bilag til hver postering i dit regnskab.

Resultatopgørelse

Resultatopgørelsen er nok det vigtigste for din virksomhed. Det er nemlig alle indtægter fratrukket alle udgifter. Man kan også kalde det for virksomhedens overskud. Dette er vigtig fordi det er det du skal betale skat af.

Balanceopgørelse

Man bør også i et regnskab lave en balanceopgørelse. Det er en opgørelse over dine aktiver og dine passiver. Balanceopgørelsen er en status af din nuværende formuesituation og giver derfor et øjebliksbillede – i modsætning til resten af årsregnskabet der omhandler regnskabsåret. Hvis du lægger resultatopgørelsens resultat sammen med summen af aktiver og passiver skal det give 0,00 kr. Balancen nulstilles ikke ved årets afslutning.

Din virksomheds aktiver består af alt det, som din virksomhed ejer og har af værdi samt det som din virksomhed har til gode. Aktiver kan f.eks. være: inventar, varelager, tilgodehavende debitorer, bankkonto, kassebeholdning mv. Ved aktiver skal de sværest omsættelige aktiver stå øverst og de mest likvide nederst. Det betyder at ting som anlægsaktiver skal stå først og likvidbeholdninger nederst.

Din virksomheds passiver består af alt det, som din virksomhed skylder væk, forpligtelser, hensættelser og egenkapitalen. Passiver kan f.eks. være: skyldige kreditorer, skyldige feriepenge, skyldig A-skat, skyldig moms mv.). Ved passiver skal egne midler stå øverst og skyldige beløb og gæld til banken nederst.

Din virksomheds egenkapital er det samme som værdien på din virksomhed.

Andre nøgletal

Det kan altid være en god ide at regne forskellige nøgletal ud og angive dem i sit regnskab. De fortæller noget om hvor stærk din virksomhed er, og måske endnu vigtigere – hvor din virksomheds svagheder er. Jeg har lavet en hel artikel omkring forskellige nøgletal du kan lade dig inspirere af.

Brug et regnskabsprogram

Nogle simple virksomheder kan sagtens klare sig med Excel, men det kræver også at du ved nøjagtig hvordan alle tingene skal regnes ud. Det kan dog helt sikkert være en fordel at anvende et regnskabsprogram i stedet. Der findes mange på markedet – nogle bedre end andre. Her er nogle eksempler:

Skal du bruge en bogholder?

Der kan godt være en masse man skal huske på, når man skal lave regnskab til sin virksomhed. Har du svært ved det eller bruger du for meget tid på det, kan du overveje om det ikke var bedre at få en bogholder til at lave dit regnskab. Så kan du bruge din tid bedre i din virksomhed med dine kunder.

Du kan finde en billig bogholder gennem Agera. Hos Agera beskriver du hvad du har brug for, og så får du 3 tilbud på en god og billig bogholder. Har du brug for en revisor kan du også finde dem her.

Rating: 3.2/5. From 5 votes.
Please wait...

Erhvervsblogger

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *