ODR platformen – nye krav til online handel

Fra januar 2016 trådte nye regler i kraft hvis du har en webside hvor du sælger fra. Du har oplysningspligt vedr. en europæisk klageportal der hedder ODR platformen. 

Hvis du sælger online til forbrugere på din webside, er du underlagt den nye oplysningspligt. Det betyder at du på din hjemmeside skal have placeret et link til ODR platformen – og linket skal fremstå klart og tydeligt, så man må ikke bare skjule det på nogen måde. Det kan dog godt placeres f.eks. på din side for handelsoplysninger. Du skal også oplyse virksomhedens e-mailadresse og forbrugerne skal informeres om at det er muligt for dem at klage via ODR platformen.

Hvis du har et nyhedsbrev hvor du sælger tilbud ud, skal denne oplysning også fremgå af mailen. Dog kun hvis handlen foregår direkte igennem nyhedsbrevet. Hvis forbrugeren først skal igennem din hjemmeside for at bestille varen, kan du nøjes med at oplyse linket på den hjemmeside.

Linket du skal placere på din hjemmeside skal pege hen på:

http://ec.europa.eu/odr

De nye regler trådte i kraft 9. januar 2016, så her skulle du allerede have placeret linket på din hjemmeside. Har du ikke allerede gjort det, bør du derfor gøre det med det samme.

Hvad er ODR platformen?

ODR platformen er altså den her nye klageportal til europæiske forbrugere. ODR står for Online Dispute Resolution. Formålet med platformen er at europæiske forbrugere får mulighed for at klage på sit eget sprog. Har de en klage over en online butik, så går de bare til platformen og skriver klagen på eget sprog. Så oversætter platformen klagen og sender den til dig.

I første omgang skal du blot overholde oplysningspligten. Dvs. du skal placere et link og en e-mailadresse tydeligt på din hjemmeside – og forbrugerne skal informeres om at de herigennem kan klage.

Hvis du så skulle være så uheldig at få en klage, så går du selv ind på platformen og opretter dig som bruger. Når du er oprettet som bruger, kan du foreslå at klagen skal behandles af danske forbrugerklagenævnet. Hvis klageren accepterer sendes klagen altså videre til dem og de vil så behandle klagen.

Du kan også vælge ikke at ville deltage, og så skal forbrugeren selv sende den videre til den rette klageinstans. Hvis du nu kun sælger til danske kunder, er det måske lettere at bede kunden om at sende klagen til forbrugerklagenævnet. Så slipper de for at skulle igennem ODR platformen. Oplysningspligten skal du dog stadig opfylde, selvom du kun sælger til danskere.

Bemærk at hvis du kun sælger B2B, dvs. kun til virksomheder, er du IKKE underlagt oplysningspligten!

Hvad koster det at deltage i ODR platformen?

Det er skam helt gratis. Den er drevet af EU kommisionen med det formål at give forbrugerne en højere sikkerhed. Derfor stilles den gratis til rådighed for både forbrugere og virksomheder.

Har du nogen spørgmål til den nye europæiske klageportal er du meget velkommen til at skrive en kommentar.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *