Hvad skal en faktura indeholde?

Når du i din virksomhed skal udskrive en faktura, skal den indeholde bestemte ting, for at den kan godkendes. Gør den ikke det kan der blive problemer med Skat. 

Indhold af fuld faktura

En fuld faktura indeholder nedenstående informationer. Det er vigtigt at du udarbejder din faktura korrekt, da du ellers kan have problemer med Skat.

  • Din virksomhedsnavn og adresse
  • Dit CVR nummer
  • Et fortløbende fakturanummer
  • En fakturadato
  • Købers  navn og adresse
  • Leveringsdato
  • Antallet og hvad du sælger
  • Beløb og hvad moms udgør

Fakturadatoen skal angives til den dag hvor du udskriver fakturaen. Du må ikke tilbagedatere fakturaen til den dag hvor du leverede varen/ydelsen.

Det er udstedelsesdatoen for fakturaen (fakturadatoen) der er afgørende for hvornår kunden kan angive købsmoms og du kan angive salgsmoms.

Leveringsdatoen er datoen for leveringen af varerne. Drejer det sig om en ydelse er det den dato hvor denne blev afsluttet. Hvis leveringsdatoen ligger i nærheden af fakturadatoen kan du undlade denne.

På en fuld faktura skal både momssatsen og momsbeløbet angives. Man må ikke bare skrive “Moms udgør 20% af beløbet”.

Hvordan annulleres en faktura?

Hvis du har udskrevet en faktura og den skal annulleres, kan du ikke blot rive den i stykker og dermed annullere den internt. Så skal du udskrive en kreditnota til kunden.

Forenklet faktura

I nogle tilfælde kan man udstede en forenklet faktura. Det drejer sig om hvis du sælger til private eller til momsregistrerede virksomheder for et beløb under 3000 kr. Så behøver den kun indeholde:

  • Virksomhedens navn og adresse
  • CVR nummer
  • Fakturanummer
  • Fakturadato
  • Antal og hvad du sælger
  • Beløb og hvad moms udgør

Man behøver altså her f.eks. ikke angive køberens navn og adresse.

På en forenklet faktura må man gerne skrive “Moms udgør 20% af beløbet”.

Bemærk at man kun måtte anvende en forenklet faktura hvis man sælger til private eller for under 3000 kr. Herudover er der også andre tilfælde, hvor man alligevel skal lave en fuld faktura. Det drejer sig bl.a. om hvis kunden beder om en fuld faktura, så skal man give ham det. Herudover skal man også lave en fuld faktura hvis man sælger for mere end 5000 kr. til private.

Kasseboner

Nogle forretninger anvender et elektronisk salgsregistreringssystem, der udskriver en kassebon. Dette må man hvis man overvejende sælger til private. En kassebon er en erstatning for en forenklet faktura og skal kun indeholde:

  • Virksomhedens navn eller CVR nummer
  • Udstedelsesdato
  • Antal og hvad du sælger
  • Beløb og hvad moms udgør

Ligesom ved forenklede fakturaer kan man skrive at momsen udgør 20% af prisen inkl. moms.

Ingen faktura eller kassebon

Man kan faktisk undlade helt at udstede en faktura eller kassebon, hvis man sælger for under 1000 kr. og hvis det ikke er teknisk muligt at udstede en kassebon. I praksis er det dog altid teknisk muligt at udstede en kassebon, da man f.eks. kan anvende et batteridrevet kasseapparat.

Læs mere

Du kan læse mere om dette emne i Skats juridiske vejledning.

No votes yet.
Please wait...

One Comment

  1. mikael christiansen 30. august 2016 Reply

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *