Hvad kan jeg trække fra i min virksomhed?

Hvad kan jeg trække fra i min virksomhed?

Hvis du er en virksomhed får du mulighed for at kunne trække udgifter i virksomheden fra i skat og moms. Nogle ting kan du trække fuldstændig fra, mens andre ting kan du trække delvist fra. I denne guide kan du se hvad du kan trække fra og hvad du ikke kan trække fra.

Når du køber ting til din virksomhed, skal det være ting som enten investerer i din virksomhed og er med til at udvikle den eller en vare som du gerne vil sælge videre. Din virksomhed kan ikke købe noget som du har tænkt dig kun at anvende privat. Den kan godt købe noget som du har tænkt dig delvist at anvende privat. Det vigtige er bare at det du køber, skal være til virksomheden og for virksomhedens skyld.

Hvis du er momsregistreret, har du pligt til at lægge moms på salg, men du har også mulighed for at trække moms fra. Når du køber en ting køber du den inkl. moms, hvilket betyder at 20% af beløbet udgør moms. Når du sælger den sørger du for at lægge 25% til så der kommer moms oveni. Når du så skal indberette moms, så angiver du hvor meget købsmoms du har haft og hvor meget salgsmoms du har haft.

Det betyder at hvis du køber noget til at investere i din virksomhed, f.eks. en computer, så har du jo for den kun betalt købsmoms. Du har jo ikke fået noget salgsmoms. Men det bliver jo så reguleret i din momsberegning, fordi du netop angiver købsmomsen.

Hvis du køber for større beløb over 12.500 kr. skal du trække varen fra over flere år.

Det din virksomhed køber, det ejer virksomheden

Det er vigtigt at forstå at hvis din virksomhed køber en vare, så er det virksomheden der ejer den. Det gør du ikke. Det betyder at køber du en computer til din virksomhed og trækker den fra så er det din virksomhed der ejer computeren. Hvis den så f.eks. bliver stjålet så kan der være problemer med at få din egen private indboforsikring til at dække – her skal man have specielle erhvervsforsikringer.

Når virksomheden lukker skal du købe alle tingene tilbage igen, eller en ny evt. ejer skal overtage dem. Så kan man ikke bare tage dem ud af virksomheden og beholde dem. Der skal føres et lukkeregnskab til Skat, så der kan du ikke bare snyde. Sælges de til en ny ejer sælges de excl. moms – mens hvis du selv køber dem skal du købe dem inkl. moms. Og det skal være til markedspris. Køber du selv varen, skal du dokumentere at du har købt den til markedspris.

Hold styr på det hele

Det er en god ide når du køber nogle ting til din virksomhed at du holder styr på hvad du har. Lav et excelark hvor du skriver beholdningen i din virksomhed.

Du skal også bogføre alle dine køb og salg. Her er det en god ide at anvende et regnskabsprogram, som holder godt styr på dette. De bedste er enten Billys billing eller Dinero.

Hvad kan jeg trække fra?

Nedenunder kommer nogle lidt mere konkrete bud på hvad du kan trække fra i din virksomhed. Hvis du vil være sikker på at du husker at trække alt det fra, du har mulighed for, kan det være en god ide at lade en revisor eller bogholder gennemgå dit regnskab. Om ikke andet, så bare første gang du skal lave regnskab, så kan du altid selv tage over senere. Du får 3 tilbud på en revisor eller bogholder på Agera.

Kan jeg trække en computer fra i moms og skat?

Hvis du gerne vil købe en computer til din virksomhed, kan du trække den del fra i moms som vedrører din virksomhed. Du skal altså opgøre hvor mange procent du har tænkt dig at anvende den privat og hvor mange procent du har tænkt dig at anvende den i virksomheden. Hvis du udelukkende anvender den i virksomheden kan du derfor trække 100% fra. Men vær ærlig: Skat accepterer ikke at du trækker en hel computer fra hvis du arbejder i hjemmet for din enkeltmandsvirksomhed. Den tror de simpelthen ikke på.

Du kan f.eks. vurdere at computeren anvendes 50% privat og 50% i hjemmet. Så skal du altså kun angive halvdelen af købsmomsen.

Kan jeg trække min bil fra i Skat?

Hvis du køber en firmabil som kun anvendes til virksomheden, kan du også trække den fra. Vær opmærksom på at her gælder helt særlige regler, som du bør sætte dig ind i inden. Som udgangspunkt kan du kun trække moms fra på en bil med gule plader.

Hvordan får jeg fradrag for hjemmekontor?

Det er jo meget almindeligt at indrette et værelse i egen bolig til hjemmekontor. Her er det ikke altid muligt at trække huslejen fra. For det første er det vigtigt at værelset udelukkende er hjemmekontor – det må overhovedet ikke bruges til noget privat. Der må f.eks. ikke være private møbler på dit hjemmekontor.

En anden ting du skal være opmærksom på, før du overhovedet prøver at trække en del af hjemmekontoret fra i skat, er at du skal have en tilstrækkelig indkomst i din virksomhed. Det nytter altså ikke at du starter en mindre personlig virksomhed, og så straks bagefter forsøger at trække noget af huslejen fra. Det forventes nemlig af Skat, at hvis du skal trække et hjemmekontor fra, så skal du have nok arbejde i din virksomhed så du har brug for et hjemmekontor i et antal timer der svarer til fuldtidsarbejde.

Hvis du opfylder betingelserne for at kunne trække et hjemmekontor fra, er der en smule forskel på om du bor til leje eller om du bor i ejet bolig. Bor du til leje, trækker du bare en procentdel af din husleje fra, svarende til den procentdel af kvadratmetre dit hjemmekontor udgør.

Hvis du ejer din egen bolig er det noget mere kompliceret, fordi her kan du ikke bare lige trække noget af lånet fra. Her vil jeg anbefale at du spørger en revisor til råds. Find evt. en god og billig revisor hos Agera.

Så tænker du sikkert – kan jeg ikke trække el, vand og varme fra? Jo, det kan du i princippet godt, men ofte kræver det at du sætter selvstændige målere op der kan dokumentere virksomhedens forbrug.

Er du i tvivl om hvad du kan trække fra er du velkommen til at stille et spørgsmål i kommentarerne.

Rating: 3.1/5. From 16 votes.
Please wait...

Erhvervsblogger

93 thoughts on “Hvad kan jeg trække fra i min virksomhed?

  1. Hej,

    Jeg forstår det ikke helt. Du skriver, at man kan trække moms fra et aktiv man køber til ens virksomhed, korrekt?

    Men herefter skriver du, at du man skal give et skøn på, hvor fordelingen af privatbrug og virksomhedsbrug?

    Håber du kan hjælpe mig!

    Mvh.
    Anders

    1. Hej Anders!

      Nu kommer det jo an på hvad du vil trække fra, da der kan være specielle regler for nogle ting. Men helt generelt er det sådan at man kun kan trække den del der anvendes i virksomheden fra. Hvis man f.eks. køber en computer som man både anvender privat og i virksomheden, kan man således ikke trække det hele fra i virksomheden. F.eks. kan det være man kan vurdere (og dokumentere) at man anvender 20% i virksomheden og 80% privat. Dvs. så kan du kun fratrække 20% af computerens værdi i din virksomhed.

      Det er vigtig at være ærlig her – man skal kunne dokumentere at man anvender den 20% i virksomheden. Hvis man f.eks. har sin virksomhed på sin privatadresse og også anvender sin private pc til at lave regnskab til sin virksomhed på, tror jeg ikke Skat vil vurdere at den computer anvendes i virksomheden = ingenting kan trækkes fra. Men hvis man har virksomhed på en helt anden adresse og man her har købt en stationær computer, som står på den adresse, vil man derved kunne dokumentere at den anvendes 100% i virksomheden = det hele kan trækkes fra.

      Mvh. Andreas

      1. Tak for svar. Jeg har f.eks. tænkt mig at købe et par ski til 3000, som jeg skal anvende til min nye virksomhed. Det er et ski projekt/webshop jeg er i gang med, og her vil jeg måske anvende skiene i en uge (vinterferie med familien) til privat hvert år, hvor resten af tiden foregår til virksomhedsbrug.

        Hvad gør jeg i denne situation?

        Og du skrev også, at hvis jeg lukkede virksomheden, så ville jeg blive nød til at skille mig af med aktivet? (i dette eksempel er aktivet, skien) 🙂

        Mvh.
        Anders

        1. Hvis du køber nogle ski som du har tænkt dig at bruge hvert år til din private skiferie, er jeg usikker på hvorvidt du vil kunne dokumentere overfor Skat at det er tilstrækkelig nødvendig for din virksomhed – og dermed kan trækkes fra. Det ligger i hvert fald meget i gråzonen. Det kan være du skal prøve at spørge Skat efter et bindende svar for at være sikker inden du trækker det fra.

          Hvis du får lov til at trække det hele eller en vis procentdel fra, så bliver denne procentdel en del af virksomhedens aktiv som du selv skriver. Når du så lukker virksomheden så skal du sælge dette aktiv. Hvis du selv ejer en del af skiene, må du købe virksomhedens andel inkl. moms den dag du lukker virksomheden.

  2. Hej, jeg er nystartet PMV, og har et spørgsmål om kørselsfradrag, jeg er lige kommet hjem fra en indkøbstur til Sverige, som udelukkende gik ud på at handle ind til virksomheden. Kan jeg trække noget fra, jeg tænker på færge og benzin? Mvh. Hanne

  3. Hej Andreas, rigtigt fint indlæg.

    Jeg har dog et spørgsmål. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Hvis jeg vælger at købe noget, som jeg vil trække fra i skat (ikke moms), skal jeg så angive at jeg køber det som virksomhed i den butik hvor jeg køber varen. Eller kan jeg også trække det fra, hvis jeg ikke angiver at jeg er en virksomhed det sted jeg handler?

    Jeg taler her om et produkt, som jeg udelukkende bruger I virksomheden.

    1. Hej Søren.
      Du behøver ikke nødvendigvis at angive at du er en virksomhed, fordi der er ikke krav på en købsfaktura at købers CVR-nummer står på. Her skal blot stå købers navn og adresse. Og her er det ikke et problem at det er dit eget, fordi du som enkeltmandsvirksomhed og person er en og samme juridiske enhed. For et selskab ville det naturligvis være anderledes.
      Mvh. Andreas

      1. Du siger at købers navn og adresse skal fremgå af fakturaen.
        Vil det så sige, at hvis jeg køber noget i eksempelvis et byggemarked, så er kvitteringen jeg modtager ved kassen ikke tilstrækkelig til mit momsregnskab? For der fremgår jo hverken mit navn eller adresse.

        1. Hej Søren. Jeg blev pludselig også bange for, at en bon fra byggemarkedet ikke er godt nok. Men prøv at gå på det ovenstående link med købsfaktura, der er beskrevet det, som kaldes forenklet faktura, og det falder bon’er fra byggemarkedet med under. På den anden side er en Dankort-kvittering ikke nok – det får man nogle gange som privat person, hvis man køber noget fra en virksomhed, som normalt udsteder rigtige faktura til andre virksomheder, men ikke til privatpersoner, med mindre de spørger.

  4. Hej Andreas, spændende info, jeg er selvstændig behandler, der fakturerer min arbejdsgiver. Jeg er momsfritaget, og får hverken feriepenge eller pension, det er noget jeg sparer op ved siden af. Mit spørgsmål lyder derfor, om hvor vidt det er muligt at trække min feriepenge og pensionsopsparing fra, så denne ikke indgår i mit overskud af selvstændig virksomhed? Hilsner Rosemary

    1. Hej Rosemary!

      Når du siger du er momsfritaget, vil det så sige du omsætter for under 50.000 kr. i løbet af 12 måneder? Herudover er det også vigtig at være opmærksom på risikoen for at Skat kan sige du er i lønmodtager, og at din arbejdsgiver forsøger at omgå A-skat.

      Men nu til spørgsmålet 🙂 Mht. feriepenge, så vil det jo bare være løn du hæver fra overskuddet. Og Skat er ved personlig virksomhed ligeglad med hvad du hæver og sætter ind. Med andre ord kan man altså ikke trække det fra i Skat – fordi det er kun udgifter du kan trække fra i Skat. Og ting du hæver er jo ikke en udgift.

      Mht. pensioner, så er det faktisk muligt at trække et beløb op til en vis grænse fra – ligesom almindelige lønmodtagere. Her er det bedst at du vender den med dit pensionsselskab, der helt sikkert kan fortælle dig hvor meget du kan trække fra på den pension du vælger.

      Mvh. Andreas

      1. Hej Andreas.
        Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Jeg sælger min ydelse (personlig træning) til ejeren af en kæde for personlig træning. Personlig træning er en momsfri ydelse. Jeg har tre spørgsmål:

        1) jeg kan se at du i et svar til et tidligere spørgsmål skriver, at man max. må tjene op til 50.000 kr momsfrit om året – er det korrekt forstået?

        2) jeg har brug for en bærbar pc i min virksomhed (udarbejdelse af kost- og træningsplaner, målinger af klienter osv.). Kan jeg trække købet af en bærbar pc fra og hvordan bærer jeg mig i så fald ad med det? Trækkes hele købsprisen blot fra mine indtægter inden afregning af skat?

        3) jeg bor i Jylland og var i december 15 på en 2 dages workshop/kursus, hvor temaet er med til at vedligeholde mine kompetencer, så jeg fremadrettet kan yde en konkurrencedygtig ydelse. I den forbindelse havde jeg transportudgifter og enkelt hotelovernatning – kan disse udgifter trækkes fra?

        På forhånd tak
        Robert

      2. selvstændig behandler kan da tjene flere hundretusind uden at være momsregistreret, det er fordi det er en service indenfor sundhed, og derfor er det ikke moms på dette.

        dog skal hun betale moms på varer hun sælger, fx. cremer, o.l. (og må da være momsregistreret for dette om hun overstiger 50 000.-

        har jeg forstået dette ret, er fordi jeg vurderer at opstarte med dette selv.

  5. Tak for svaret Andreas, var også lidt det, jeg tænkte, at jeg altså ikke kan trække det fra. Jeg tjener over 80.000 og betaler derfor i stedet for lønsumsafgift, så der burde være styr på det, men jeg vil i al fald gå videre med det ifht. Pensionsopsparing og fradrag.
    Hilsner Rosemary

  6. Hejsa

    Hvis jeg køber en bil hos en forhandler hvor der står, at der er betalt moms og at den kun er brugt til erhverv, kan jeg så ikke trække købsmoms fra?

    1. Hvis du skal kunne trække noget købsmoms fra, skal du have betalt købsmoms. Det betyder at der skal stå et beløb på din faktura der udgør moms og som DU har betalt.

  7. Hvis man starter op som enkeltmandsvirksomhed, men ikke momsregistreres men lønsumsregistreres, hvordan er reglerne så for at trække indkøb fra, som man har købt til sin virksomhed. F.eks. træningsudstyr, andet nyt inventar til lokalet, hvor man har ens kunder?

  8. Hej Andreas.
    Kan Firmaer trække noget fra på billetten, hvis man vil købe en Erhvervs Ejendom som man ligger sit Firma i ?

  9. Hej Anders.
    Hvis jeg feks køber varer til vidre salg for 100.000 kr og har ikke solgt dem endnu. Kan jeg stadig får momsen tilbage eller skal jeg sælge varerne først?

    1. Nej, du skal ikke sælge varerne først. Du kan så risikere at få negativ moms, og hvis man bliver ved med det så vil Skat bemærke det. Her kan det være en god ide at skrive en kommentar under momsindberetningen til Skat om hvorfor du har negativ moms, altså at du er igang med at opbygge et varelager.

    1. Ja – men til gengæld skal du jo så også være klar over at når du så sælger den, så SKAL du pålægge salgsmoms og denne skal du jo så betale ind til Skat.

      At du har lånt penge til at købe dem, har ikke rigtig noget med moms at gøre.

  10. Som bekendt drejer det sig om at holde omkostningsniveauet nede når man starter op som selvstændig og derfor er jeg meget interesseret i, hvad jeg kan trække fra i skat. Jeg finder det imidlertid ikke så nemt at finde relevante oplysninger på nettet, tillad mig derfor, at spørge dig som ekspert.

    1) Kan Adobepakke (software til brug for grafikere herunder photoshop og meget andet) trækkes fra i min grafiske virksomhed? Det ville være kæmpe godt hvis denne mdr. abbonement-ordning kunne trækkes fra som værende omkostninger ved at drive min forretning.

    2) Køb af billeder på billede-bureauer. Er det fradragsberettiget eller skal det faktureres videre til kunden? Går ud fra det er det sidste…

    Med venlig hilsen
    Tine Lund

    1. Som udgangspunkt kan man trække ting fra man skal bruge i sin virksomhed, når man ikke bruger dem privat.

      1) I en grafisk virksomhed er det meget sandsynligt at en Adobepakke er nødvendigt for at kunne drive sin virksomhed. Derfor ville jeg mene du sagtens kan trække det hele fra. Hvis du også bruger den privat, kan Skat i princippet kræve at du betaler en vis procentdel der svarer til den private andel. Men som udgangspunkt er Adobepakken nødvendig i din virksomhed og kan derfor trækkes fra.
      2) Jeg er lidt usikker på hvad du mener her? Dvs. du køber billeder fra et billede-bureau og anvender dette til dit produkt hos kunden? Så er det jo en udgift i din virksomhed du kan trække fra. Samtidig skal prisen for dit produkt jo også være høj nok til at kunne dække denne udgift.

  11. Hej. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed der udvikler spil til android og ios, og har derfor brug for en masse forbrugs elektronik i virksomheden, til test og udvikling. Macbooks, Windows PC, tablet, android smartphone, iphone, ipad osv.
    Tingene bruges udelukkende til erhvervs brug, da jeg både har privat telefon og computer (og finder tablets overflødige), og tingene er fuldstændig essentielle for mit arbejde, men står i mit hjem, hvor jeg arbejder fra.
    Jeg er derfor bange for skat kommer og siger at jeg ikke kan trække hele udgiften fra. Er der noget jeg kan gøre, for at sørge for at kunne bevise, eller få skat til at godtage, at de er 100% til erhverv?

    1. En sådan garanti vil jeg mene kun Skat kan komme med. Hvis Skat nogensinde kommer, kan de bede dig om at dokumentere at du udelukkende bruger dem til erhverv. Og der må ikke være den mindste tvivl.

  12. Jeg er ved at starte en kostside op, og skal lave ca. 800 opskrifter for at få billeder ind på siden.
    Hvordan er reglerne for det, og hvor meget kan jeg trække fra, af udgifter til ingredienserne?
    links vil være meget værdsat

  13. Hej Andreas Andersen.

    jeg er ny startet virksomhed. som sælge sport tøj altså fodbold tøj. hvis en trøje koster 200kr og med inkl. moms koster trøjen 250kr hvad er min pris så?

    1. Når du skal regne fortjeneste, skal du altid regne med excl. moms. Momsen er kun et beløb du opbevarer fra Skat, dvs. opkræver fra kunden og indbetaler direkte til Skat. Den er ikke en del af dit grundregnskab. Det betyder at hvis du køber en trøje til 200 kroner er dette din indkøbspris. Hvis du så vil have en fortjeneste på 100 kroner, så salgspris altså være 375 kroner inkl. moms.

      Heraf er 75 kroner salgsmoms, hvor du så kan trække købsmoms på 50 kroner fra. Dit momsregnskab som du skal indbetale til Skat vil så være 25 kroner.

      1. Er købs momsen ikke kun 40 kr her, når beløbet med moms er 200kr?? 25% når man lægger til og 20% fra når man skal regne ud hvad momsen er.

  14. Hej Andreas Andersen,

    Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed, hvor der er en del kørsel – så udgifterne til benzin mm er ret høje. Jeg kører i min private bil. Kan jeg i regnskabet fratrække kr. 3,70 pr kørt kilometer (kan naturligvis dokumentere at alt kørsel er erhvervsmæssigt og fører kørebog) eller hvordan er reglerne for at fratrække udgifter ifbm. kørsel? Hvad med skader på bilen der opstår under kørsel til besøg hos kunde? Feks. stenslag. Kan reparation af det fratrækkes i skat?
    Har du evt. et link til et regnskab (gerne simpelt) du kan henvise til tak. Jeg sælger ingen produkter, udover min egen ekspertise, så mit regnskab burde være ret simpel. Men alligevel er jeg i tvivl om flere ting. Feks. udgifter til printer, pc, mobil mm. Hvad kan fratrækkes? Jeg bruger et lokale i min bolig udelukkende til min virksomhed. Kan jeg fratrække en procentdel af huslejen i skat?

    På forhånd tak for hjælpen 🙂

    1. Lytter lige med!.. 🙂 er selv i tvivl om hvordan jeg skal indberette kørsel..

  15. Hej
    Jeg omsætter stort set kun momsfrie ydelser. (Jeg skriver og sælger faglige artikler, hvor jeg har fuld journalistisk frihed).
    Jeg har læst mig til, at grænsen på kr. 50.000 for momsregistrering udelukkende omhandler “momset” indtjening.
    Er det således rigtigt forstået, at jeg kan slippe for at føre momsregnskab, selv om jeg måske omsætter for 200.000 i momsfrie indtægter på et år?

    1. Hej Ole!
      Det er korrekt forstået. Hvis du udelukkende omsætter momsfrie ydelser eller for under 50.000 DKK i løbet af 12 måneder, skal du ikke lade dig momsregistrere.
      Mvh. Andreas

  16. Tak for det Andreas

    Jeg har desuden læst, at Skat kan finde på at underkende at man er en virksomhed, hvis man kun har en leverandør. Så anser de de i nogle tilfælde som et lønmodtager/arbejdsgiverforhold i stedet?
    Det skulle betyde, at man ikke kan bruge de fradrag, man ellers kan i virksomheder.

    Jeg har et fuldtidsjob i forvejen – et ganske almindeligt ansættelsesforhold. Derudover har jeg ikke aktuelt mere end den ene kunde. Kan jeg risikere, at Skat ikke vil anerkende mig som virksomhed i forhold til denne kunde?

    1. Hej Ole. Det handler ikke om at du kun har én leverandør, men om at du kun har én kunde. Her kan Skat underkende det, fordi det minder om at du bare har en arbejdsgiver og derfor er du ikke erhvervsdrivende, men blot en lønmodtager. Og så har du risiko for ikke at kunne bruge fradragene. Så hvis du kun har én kunde er dette en risiko.

      En afgørende pointe er at du skal kunne bevise at du med dit forhold mellem dig og din kunde tager en økonomisk risiko, dvs. har risiko for at få underskud.

      1. Tak for det Andreas
        Kunde naturligvis, beklager. 🙂

        Især tak for pointen om økonomisk risiko, for det er nødvendigt for mig at investere, for at kunne løfte opgaven.
        Jeg vil nu også forsøge, om jeg ikke kan få et par kunder mere.

  17. Hej har lige et hurtigt spørgsmål. Jeg vil gerne starte en enkeltmandsvirksomhed her inden alt for længe. Det er inden for bilpleje. Ved indkøb af maskiner og prudukter et det så kun de 25% i moms der kan trækkes fra eller kan man i nogle tilfælde trække mere fra ?. Jeg har regnet ud til i første omgang skal der købes for godt 25.000kr og bliver selfølgelig købt når jeg har cvr nr og momsregistrered men vil lige høre om det er mig der er helt galt på den.

    Mvh Anders Johansen.

    1. Hej Anders! Helt generelt, så hvis du er momsregistreret kan du BÅDE trække momsen fra OG udgifterne. Købsmomsen trækkes fra salgsmomsen, dvs. den moms du påfører dine salg i dit momsregnskab. Herudover betaler man i en enkeltmandsvirksomhed skat af overskuddet, dvs. indtægter fratrukket udgifter (der tilhører firmaet). Med andre ord kan udgifterne altså også trækkes fra.

  18. Hej Andreas

    Jeg er i tvivl omkring bogføring af husleje inkl. vand og varme?
    Det kommer som en samlet fanktura, men skal den bogføres opdelt? På fakturaen udgør moms 25%, så kan jeg både trække det fra i husleje, varme og vand?

    Mvh
    MVP

  19. Hej Andreas.

    Tak for den gode artikel.

    Jeg er lidt i tvivl. Jeg har for nyligt starten en enkeltmandsvirksomhed. Jeg har en konto seperat til min virksomhed som mine kunder indbetaler på, men jeg har købt/investeret i nogle ting til virksomheden (ca 2 måneder før stiftelsen) fra min private konto som jeg gerne vil trække fra i skat (for virksomheden). Er det et problem at tingene ikke er købt fra/gennem min konto til virksomheden?

    Med venlig hilsen,

    Gustav Mejlvang

    1. Nej, det er ikke et problem, fordi du har en enkeltmandsvirksomhed og her er du som person og din virksomhed samme juridiske person. Det vigtige er at det er bogført i regnskabet og at du til en hver tid kan dokumentere hvor betalingen er sket fra og at den er virksomhedsrelevant.

      1. Hej Andreas

        Har læst meget interesseret.

        Kan du sætte lidt ord på, hville krav der måtte være til regnskabet?

        Står i samme situation (sælger ydelser for under 50.000) og har måttet investere i printer til min virksomhed fra privatkonto. Men nu vil jeg gerne sælge printeren til mig selv.
        Hvilke dokumentationskrav er der i forhold til det oprindelige køb og det efterfølgende salg til mig selv?

  20. Hej andreas, ved du hvornår jeg skal indberette kørsel, og få trukket skat og evt. Moms fra? Er det hver måned, hvert kvartal? Synes at skat mangler info generelt om mange ting det er meget frustrerende når man er ny selvstændig 🙂 hilsen Luise

  21. Hej Anders.
    jeg har en enkeltmandsvirksomhed, regnskabet for sidste år viste et underskud på 656,-kr i 2015, når jeg kører frem og tilbage til min virksomhed i min private bil, kan jeg så trække kørsels til og fra, når der nu er et underskud.
    Mvh. Kurt

  22. hej jeg sidder med lidt af et problem lige nu. Min datter på 19 år arbejder som danselærer, og kører en del, da det er i forskellige byger hun underviser. Hun er ansat af et dansestudie der betaler hendes løn. Nu har hendes chef foreslået at min datter starter sin egen virksomhed, fordi hun på den den måde vil kunne trække kørsel fra, og få flere penge ud af det i måneden. så skal hun sende en faktura til hendes chef, hver den 20. med antal arbejdstimer. Jeg har været inde og læse lidt på de forskellige hjemmesider, og det er meget forvirret at finde ud af. Hun sælger jo egentlig ikke noget. Skal hun så momsregistreres. jeg ved godt at hun skal have et cvr nr. håber nogle herinde kan hjælpe mig. En fortvivlet mor.

    1. Hej Linda!
      Jo, hun sælger jo så sin arbejdskraft. Man kan i princippet godt gøre det, men vær opmærksom på at hvis hun kun har én kunde, så kan Skat vurdere at der er tale om et lønmodtagerlignende forhold og dermed lukke virksomheden. Årsagen til det er jo at arbejdsgiveren jo ellers ville have en fidus i at bare bede sine ansatte om at oprette virksomheder, og så slipper de for Skat, feriepenge og lign. Og nu hvor vi er ved det, husk også netop at tage hensyn til feriepenge og sygeløn og husk at de jo så kan “fyre” hende fra dag til dag, så hun mister en masse rettigheder.

      1. ok tak for dit svar. Hun får hverken feriepenge eller sygeløn ved sin arbejdsgiver. hun har jo sådan set kun en arbejdsgiver. Men arbejder for hende i flere byer. hvad vil du råde os til at gøre. som du skriver det der, er jeg nødt til at snakke med told og skat, så vi på ingen måder får vores datter rodet ud i noget lort.
        mvh Linda.

  23. Hvordan bogfører man varelager ?
    Jeg har indkøbt varer jeg vil videresælge , er det et underskud i en enkeltmandsvirksomhed indtil de bliver solgt og dermed bliver til et overskud ?
    Eller er de kun varelager og dermed ikke underskud ?
    Med venlig hilsen
    Marianne Andersen

  24. Hej Andreas

    Hvis jeg har haft udgifter til oprettelse af webhotel, Domain, Pc og forskellige produkter til test FØR oprettelse af firma og firmaet i fremtiden skal bruge disse ting, skal jeg så sælge det til firmaet eller hvordan? Og kan det trækkes fra eller?

    Henrik Andersen

  25. Hej!

    Tak for denne god artikel!

    Min spørgsmål er: Jeg har en enkeltmandsvirsomhed og har brug for en ny mobil. Hvor tit kan man købe en ny telefon (hvert år måske?) og hvad kan man gør med den gamle mobil? Kan man sælge det? Til hvem? Hvad er regler for det?

    På forhånd tak!
    Agnes

  26. Håber hjælpen er at hente her ..

    Jeg går som andre her inde med en masse drømme og er i gang med at planlægge mit enkelmandsfirma … Til opstart i august..

    Mit spørgsmål lyder på…
    Jeg har en privat bil… Og kunne godt tænkte mig at pakke den i reklamefolie til at promovere for firmaet opstart.
    Hilsen Martin

    Kan man trække det fra som omkostning til firmaet
    Hilsen Martin

  27. Jeg er lige startet op med et dækservice-firma til biler..
    Hvis jeg køber dæk til min private bil skal jeg selvfølgelig “sælge” dem til mig selv med moms.. Men hvad er det mindste beløb jeg kan/må/skal forlange? Indkøbspris+moms eller..?
    Og hvis jeg køber hjul fra en privat og finder ud af at værdien egentlig ikke er så høj, kan jeg så sælge dem noget billigere og trække underskuddet fra..?

    Hilsen Brian

  28. Hej!
    Har enkeltmandsvirks.h. – sidder hjemme og arbejder for kunder bag computerskærm med oversættelser og lidt andet redaktionelt arbejde. Ingen produktion af noget – det er ren serviceydelser. Alt godt så langt.
    Nu skal jeg betale “affaldsgebyr” til kommunen, idet de påpeger at “Københavns Kommune har behandlet virksomhedens ansøgning om fritagelse for betaling af affaldsgebyr. Kommunen vurderer, at aktive virksomheder, i større eller mindre omfang, har affald i form af fx madpapir, æbleskrog, hygiejneaffald, te- og kaffefiltre eller genanvendeligt affald i form af fx papir eller pap.”
    Jeg er ikke ude på at diskuterer om det er rimeligt eller ej, fred nu med det – men vil gerne vide: eftersom kommunen vurderer de ovennævnte typer affald som virksomhedsrelateret (det er vel derfor virks.h. skal betale gebyr for administration af bortskaffelse), er samme omkostninger så fradragsberettigede i virksomheden (som bor på min hjemmeadresse uden særskilt kontor)? Vil Skat godtage indkøb af æbler, kaffefiltre, håndsæbe og toiletpapir – og mad i indpakning – som en virksomhedsrelateret omkostning på samme måde som kommunen vurderer det som grundlag for at udstede gebyr?
    Med venlig hilsen, Ann-Marie Nielsen

  29. Hej
    Har enkeltmandsfirma, vil gerne lukke det ned, har en gæld til banken på små 10.000,-
    Hvordan bogfører jeg mig ud af det? firmaet ejer ikke noget, og har hellere ikke noget tilgode os kunder.
    Skal jeg bogføre det som privat udlæg for at dække banken ? men hvad med selvangivelsen ?
    hvordan skal det selvangives? og hvordan kommer regnskabet så til at se ud når jeg bare bogfører privat udlæg ? her vil man så ud fra regnskabet ikke kunne se underskuddet ved at jeg bare overføre pengene ind privat? Håber nogen af jer kan svare mig – på forhånd mange tak
    Mvh. Anja

  30. hej.

    er igang med at starte enkeltmandsfirma op, i den forbindelse har jeg et spørgsmål…

    når jeg har investeret i en del inventar, telefon osv til butikken og registret det som investeringer i mit regnskabsprogram(dinero), momsen på dette trækkes fra i momsregnskabet, kan indkøbsprisen uden moms så trækkes fra i skat. eller er jeg helt forkert på den. hvor skal det så registres????

  31. Hej
    Kan vi trække udgifter til vores fotografs transport fra i Skat? Vi dækkede denne, da han kommer langsvejs fra
    Mvh
    Jenni Mehl

  32. Hej Andreas,

    Jeg overvejer at starte en PMW. Jeg ved ikke helt endnu hvad omsætningen og forretningsomfanget blir endnu. Jeg har dog fra dag ét behov for en bil så den blir jeg nødt til at investerer mine sparpenge i en brugt bil og håbe det bedste.
    1) Det er vel iorden at jeg registrerer denne på papegøjeplader så den altså for status som privat og erhverv selvom jeg endnu ikke kender forretningsomfanget?

    2) Det er korrekt forstået at jeg med den investering kan fratrække de driftsomkostninger der er i bilen?

    3) Kan jeg i PMW få skattefradrag for bilens pris. det er jo en udgift?

    4) Hvis jeg inden for det næste halve år opgraderer til enkeltmandsvirksomhed som så er momspligtig vil jeg så også kunne afskrive momsen ved købet ?

    5) Er der et problem i at købe noget til min PMW fra private sælgere? Jeg skal vel blot sikrer mig dokumentation på købet for at kunne gøre det fradragsberettiget ?

    Tak for din god blog og tak for hjælpen
    Mvh
    Peter

  33. Hej Andreas.
    Jeg vil gerne starte en PMV, som vinduespudser. Og jeg står og skal til at lave indkøb på skvizzer gummi. Så fordi jeg er PMV, og ikke agter pt at skulle over 50.000kr om året, hvad kan jeg trække fra? Hvilken del af købet af udstyret er KøbsMoms? Er det den moms man betaler oven i en køb? Eller noget helt andet man selv skal regne ud?

    Jeg ejer ikke en pc, kan lave de regnskaber selv på anden vis som skat godkender? Jeg har kun min mobil telefon, og en tablet.

    Så feks hvis jeg køber gummi for 1.087,51kr plus moms på 271,88kr som ialt skal betales 1.359,38 Kr, hvilken del af dette kan trækkes fra?

  34. Hej Andreas

    Jeg har lige oprette ny firma og har tænkt mig at starte mit eget træningscenter på min grund.
    Når jeg nu skal købe træningsudstyr, hvor meget kan man trække fra så?
    Jeg kommer til at bruge det privat også i et mindre omfang.
    Der vil ca. være udstyr for 100000kr

    Mvh.
    Martin

    1. Hej Martin!
      Du må nok hellere tjekke det med Skat også, men grundlæggende må man gerne trække det udstyr fra der anvendes til erhverv. Hvis du anvender det både til privat og erhverv, må du trække den andel fra der gælder til erhverv. Du skal også kunne dokumentere at det anvendes til erhverv, men dette tænker jeg ikke er et problem når der er tale om et træningscenter.

  35. Hej Martin
    Jeg er nystartet som freelance grafiker. Jeg bruger min private macbook og Imac, kan jeg trække noget fra grundet erhverv. Mac’erne er ca. 3 og 5 år gamle.

  36. Hej Andreas.
    Hvis jeg sælger for under 50.000 om året, kan jeg da stadig i mit eget regnskab trække udgifter fra? Hvis jeg fx køber ler til keramik eller garn til en trøje jeg sælger? Som jeg forstår det kan man kun det hvis man er momsregistreret, vil bare være helt sikker.
    mvh
    Helle

    1. Hej Helle!
      Der er to ting man kan trække fra: 1) udgifter 2) moms. Udgifter kan du altid trække fra, da du i en virksomhed betaler skat af overskuddet. Moms kan du kun trække fra hvis du er momsregistreret. Så hvis du ikke er momsregistreret og køber garn for 125 kroner inkl. moms, 100 kroner excl moms så kan du trække 125 kroner fra som udgifter.

  37. Hej Andreas 🙂

    Hvis man i slutningen af 2016 har oprettet en enkeltmandsvirksomhed i CVR og har betalt afståelse for at overtage et erhvervslejemål, er afståelsen så en driftsomkostning som nævnt i Statsskattelovens § 6, som vil kunne fradrages i ens skattepligtige indkomst fra 2016 (fx lønindkomst fra tidligere arbejdsgiver)? eller er afståelsen et anlægsaktiv, der vil kunne afskrives på?

    I afståelsessummen er også betalt for at overtage lidt inventar. Virksomheden blev registreret i CVR i slutningen af 2016, men selve butikken åbner først i slutningen af februar 2017.

    Hilsen Tine

  38. Hej Anders.
    Fin side du har med gode svar.

    Hvis nu jeg starter en PMV op , og har brug for videreuddannelse kurser af en måneds varighed
    for at kunne undervise i fuldt omfang , og det valgte kursus sted ligger i Thailand og må tage flyveren derned kan alt det så trækkes fra via skat , hvordan er det med undervisning hvis jeg har tre elever af gangen som jeg efterfølgende underviser er der så moms på denne slags.

  39. hej Andreas
    Hvis jeg som selvstændig håndværker køber en teleskoplæsser/manitour til f.eks 100.000 inkl. moms,
    kan jeg så trække 25.000 (købsmoms) fra min salgsmoms, og resten de 75.000 fra i selskabsskat? og ligeledes med alt andet værktøj man køber for at forbedre sin virksomhed?

    Mvh stefan

  40. Hej Andreas
    Tak for super indlæg!
    Jeg har to spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med.

    Jeg har en madblog som enkeltmandsvirksomhed og tjener penge på reklamesalg o.lign.
    1. Kan jeg trække madvarer fra, som bruges til at producere den mad, der laves til bloggen? Jeg køber jo særlige madvarer og diverse køkkengrej ind som bruges til bloggen. Dog er det en gråzone fordi jeg naturligvis ikke smider den mad i skraldespanden bagefter, den spises jo enten af mig selv eller jeg giver den væk!
    2. Jeg skal købe ny computer til virksomheden. Jeg vurderer, at 80% af det jeg laver på computeren er til virksomheden (foto redigering, foto opbevaring, opdatering af websitet, reklamesalg, osv osv) og de resterende 20% er til privat brug. Det er en bærbar computer. Hvilken form for dokumentation skal jeg give skat for at kunne bevise, at 80% er til virksomhedsbrug?

  41. Hej Andreas.
    Jeg vil starte en broderi firma op .
    Hvis jeg privat har købt nogle maskiner som skal bruges i firmaet , skal firmaet vil betalte mig for dem . Hvor meget kan jeg trække fra ved køb af en broderimaskine til 30000 kr .
    Og hvor meget af tråd og materialer kan jeg trække fra .

    Mvh. Nick

    Hilsen

  42. Hej Andreas.
    Jeg har en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg tilpasser sadler til heste.
    Jeg påtænker at købe en heste trailer jeg kan anvende til ” mobil-værksted når jeg er ude ved kunder. Jeg vil også gerne kunne anvende traileren privat. Hvordan er reglerne? Traileren koster omkring 40.000
    Mvh Sarah tolstrup Enggaard

  43. Mange interessante informationer her 🙂

    Jeg har en PMV som fotograf (lige oprettet her d. 1/3-17), og har brug for at købe ekstra udstyr. Jeg har dog ikke lige de 14.000kr. som det koster, men kommer til at kunne tjene dem senere på året.
    Hvis jeg låner pengene nu (altså som et almindeligt forbrugslån i en fotoforretning), kan jeg så trække enten mine afdrag til dette lån fra, eller skal/kan jeg trække selve købsbeløbet fra?

    Spurgt på en anden måde: Hvis jeg skal låne 14.140kr. for at købe noget fotoudstyr, skal/kan/må jeg så trække dette beløb fra (altså op til årsgrænsen på 12.800), eller skal/kan/må jeg trække mine afdrag på dette lån fra?

    På forhånd tak 🙂

  44. God dag.

    Har startet en enkeltmandsvirksomhed med udlejning af lejligheder(privat beboelse) og er derved ikke momsregistreret selvom indtægten på sigt overstiger 50.000kr – er dette ikke korrekt.
    Ejendommen jeg har købt er ubeboet de næste 1-2 år mens den bliver renoveret. Der er således ikke nogen indtægt i virksomheden i denne periode.
    Kan jeg fratrække renteudgifter, provision samt tinglysningsudgifter af lån, indkøbt kassevogn (momsfri) samt værktøj/trailer m.m. i min personlige indkomst også selvom der ikke er indkomst i virksomheden?

    Mvh

    1. Jo udlejning af fast ejendom er som regel momsfritaget (der er dog nogle undtagelser). Du kan godt fratrække udgifter, selvom der ikke er nogen indtægter, og du får derved et underskud i din virksomhed.

  45. Hej!

    Det lader til, at du ved en masse, så nu prøver jeg også lige at forhøre mig her.

    Jeg vil gerne starte som selvstændig fotograf. Jeg har fundet noget udstyr (kamera, objektiv osv) til 20.000 kr. jeg gerne vil købe og har også pengene til det.
    Jeg har endnu ikke oprette min enkeltmandsvirksomhed, for skal lige have styr på nogle andre praktiske ting først.
    Mit spørgsmål lyder: Kan jeg købe udstyret nu og så om en måneds tid opstarte min enkeltmandsvirksomhed og derefter skrive til SKAT at jeg for nyligt købte udstyret og gerne vil have fratrukket momsen? Jeg har hørt, at de gerne trækker momsen fra, hvis det er under et halvt år siden, man købte udstyret til virksomheden.

  46. Hej. Jeg har været momsregistreret i en del år som eneste levevej. Nu er jeg blevet ansat som lønmodtager i fast job og har stadig mit firma, men nu i meget, meget mindre målestok.
    Firmaets størrelse er meget droslet ned og jeg forventer kun en omsætning på maksimalt 20.000 pr. år fremadrettet. (Jeg er terapeut).
    Mine spørgsmål lyder: Behøver jeg så stadig at være momsregistreret? og indberette moms mv.? Hvor afmelder man sig en momsregistrering? Kan man godt beholde sit cvr. nummer alligevel? Og er der andre ting, jeg skal overveje i den sammenhæng?
    Eller er det nemmere bare at køre videre, og indberette nul-moms løbende.

  47. Hej Andreas.

    Hvordan trækkes pension og feriepenge i en enkeltmandsvirksomhed – af indtægten (brutto) el. overskuddet (netto)?

  48. Jeg starter starter snart en Personlig eget mindre virksomhed. Jeg skal kun arbejde 1,5 dag om ugen, da jeg i det andet tidsrum har fast job.
    Jeg skal til sommer til Italien Hvor jeg skal ud og finde gode produkter (jeg skal lave opstrammende ansigtsmassage og alm massage, hvor jeg bruger forskellige velvære produkter)
    Jeg skal bo på et wellness sted, hvor jeg kan få inspiration og jeg bliver kørt derned i bil.
    Kan jeg trække noget fra i skat – og hvad med evt forplejning?

  49. Hej Andreas

    Jeg har en enkeltmandsvirksomhed som konsulent på læring og træning, samtidig har jeg et fuldtidsjob.
    Kan jeg leje en lejlighed igennem min virksomhed og bruge den til delvis bopæl og delvis til virksomheden?
    Hvordan bliver dette beskattet?
    Mvh
    Søren

  50. hej
    en forespørgsel vedr. kørsel i egen arbejdsbil (Ford Transit fyldt med værktøj) – den er på papegøjeplader. Der laves køresedler som fortæller km.tæller ved hver start og hvor – adresse (hos kunden) og kryds i om det er privat eller erhverv.
    Har fået at vide vi altid kan trække momsen på alt brændstof. Men hvordan med udgiften når vi kommer til selvangivelsen – hvordan regnes det forholdsmæssigt ud?? og første køretur er fra Middelfart til Odense (kunderne er meget ofte i Odense) – er den kørsel erhversmæssig?? og hvis ikke kan man så trække takster fra i kørsel som hjem/arbejde til første kunde?? På forhånd tak

  51. Hvordan fungerer det hvis jeg køber elektronik som jeg anvender i både virksomhed og privat.
    Jeg har en PMV og har i den forbindelse indkøbt en mobiltelefon og et ur.
    Jeg anvender mobilen og uret privat, men også erhvervsmæssigt.
    Håber at kunne få et svar.

  52. Hej Andreas
    Først tak for en god og informativ side.
    Min mand, – der er førtidspensionist, hat opstartet et mc værksted med en indkomst, der ikke overstiger 50000
    kr. årligt. Vores hus er en gammel smedie med 2 værksteder. Det ene bruger vi privat, – det andet til firmaet.
    Spørgsmålet er hvor meget vi kan trække fra i firmaregnskabet for udgifter til værkstedet. Dette er på 96 m2. Resten af boligen incl. det andet værksted på 140. Det har været svært at finde satserne på Skats hjemmeside.
    På forhånd tak
    Majbrit Kristensen

  53. Hej Andreas,

    Godt indlæg.
    Hvis jeg køber en hjemmeside af en som ikke har en virksomhed registret. Jeg er momsregistret, vil jeg kunne trække momsen fra for hjemmesiden han har lavet til mig?

    Med venlig hilsen,
    Jan Larsen

    1. Nej, fordi den du har købt hjemmesiden af er jo ikke momsregistreret. Derfor vil der heller ikke fremgå moms af regningen, og du har derfor heller ikke noget at kunne trække fra.

  54. hej andreas

    jeg vil spørge ind til hvordan skal jeg forholde mig til

    jeg arbejder for en stor fabrikant
    og i den forbindelse er jeg nødt til at indkøbe konkurrentens produkter
    og fabrikantens produkter som jeg derefter bruger til at udvikle nye produkter
    og udvikle nye idéer til hvordan man kan markedsføre produkterne

    nogle gange genbruger jeg eksisterede materiale til nye produkter og idéer
    men efter en årrække har jeg en del indkøbte produkter der er brugt og demonteret ( smadret, ødelagt, sat sammen på nye måder ) som jeg er i tvivl om jeg vil kunne sælge i det tilfælde at jeg lukker virksomheden ned…. hvordan bogfører man dette restprodukt / produktions affald
    som er usælgeligt men alligevel figurere i regnskabet som ? produktions omkostninger / småanskaffelser?

    -f

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

%d bloggers like this: