Dropshipping og Moms/Skat – hvordan gør man?

Her kan du læse om hvordan du skal forholde dig til Skat og moms ved dropshipping. 

Dropshipping er salg hvor din leverandør sender varen direkte til kunden. Det er altså dig der sælger en vare til kunden, men du får en leverandør til at sende varen. Fordelen er at du ikke skal have alle mulige varer på lager, som du ikke er sikker på at få solgt. Du skal altså ikke have omkostninger til lagring af varer. Derfor er dropshipping også blevet mere og mere populært, fordi det er en nem måde at starte en e-butik op.

Reglerne for moms og skat ved dropshipping kan meget nemt blive kompliceret. Især fordi ved dropshipping er der både en sælger, en køber og en leverandør med i spillet. Og leverandøren eller kunden kan både være fra Danmark, EU eller et 3. land – f.eks. Kina eller USA.

Det skal understreges at formålet med denne artikel er at samle nogle af de regler jeg er stødt på mht. dropshipping. Men det er ikke en udtømt liste og det kan være anvendeligt at dobbelttjekke med Skat inden. Har du selv en kommentar til nogle ting er du meget velkommen til at skrive en kommentar, så den kan være til glæde for andre dropshippere.

For det første vil jeg understrege at dropshipping hvor du sælger uden varelager ikke er så meget forskelligt fra salg med varelager. Mange af reglerne er de samme.

Beliggenhed af dropshipping leverandør

Det kan nogle gange være svært at finde ud af hvordan reglerne skal fortolkes afhængig af hvor beliggenheden af din dropshipping leverandør er. Så lad os lige gennemgå disse forskelle. Vi antager selvfølgelig at din virksomhed er i Danmark. Vi antager også at det er varer, dvs. ikke ydelser, du handler med.

Dropshipping leverandør er i 3. land

Hvis din dropshipping leverandør er i et 3. land, f.eks. USA eller EU, så SKAL du importregistreres. Du importerer jo en vare, som du så sælger videre til din kunde. Det betyder også at du kan godt glemme alt om at have en Personlig ejet mindre virksomhed (PMV) til denne forretning, da man ikke må det med import. Her skal du have en Enkeltmandsvirksomhed.

Herudover skal du betale importmoms på 25% når du køber uden for EU. I momsangivelsen skal du skrive beløbet på som “Moms af varekøb i udlandet”.

Du skal også være opmærksom på at der kan komme told og gebyrer der skal lægges oveni.

Dropshipping leverandør er i EU

Hvis din dropshipping leverandør befinder sig i EU og du er momsregistreret, skal du beregne dansk købsmoms (25%). Din dropshipping leverandør skal have dit CVR nummer så han ikke opkræver moms. Momsen du har beregnet skal du angive på momsangivelsen som “Moms af varekøb i udlandet”. Du skal også angive værdien af dit varekøb i rubrik A (Varer) på momsangivelsen.

Hvis du ikke er momsregistreret, men har et PMV, og køber for under 80.000 kr. varer om året skal du ikke betale købsmoms. Til gengæld skal sælgeren afkræve moms af dig. Det svarer lidt til hvis du var en privatperson.

Beliggenhed af køber

Afhængig af beliggenheden af køber kan der også være forskelle i moms. Vi antager igen at du har din virksomhed i Danmark og at det er varer der sælges.

Køber er i Danmark

Hvis køber er i Danmark, skal du afkræve salgsmoms (25%). Uanset om der er tale om en virksomhed eller en privatperson.

Køber er i EU

Hvis køber er i EU, afhænger det lidt af om køber er privatperson eller en virksomhed. Er det en virksomhed, skal du ikke opkræve dansk moms. Så skal han beregne købsmomsen i sit hjemland. Det svarer til at du skulle beregne dansk moms, hvis du køber fra EU.

Hvis køberen er en privatperson, skal du opkræve dansk moms.

Køber er i 3. land

Hvis køber er i et 3. land, f.eks. USA, skal du have en eksporttilladelse. Du skal ikke opkræve moms. For at kunne undgå salgsmoms skal følgende krav være opfyldt:

  • Du skal have en skriftlig ordre
  • Du skal have korrespondance med kunden
  • Du skal have en udførselsangivelse med udpassageattest i e-Export.

Eksempler

Her gennemgås en række eksempler på konstruktioner som enten er okay eller forkert.

Dropshipping leverandør og kunde er begge i 3. land

Hvis både dropshipping leverandør og kunde er i et 3. land, skal du både være import og eksportregistreret. Du kan derfor ikke gøre dette med et PMV – heller ikke selvom du omsætter for under 50.000 kr. i løbet af 12 måneder.

Du skal beregne importmoms af dine køb, men du skal ikke lægge salgsmoms oveni. Du skal kunne dokumentere at betingelserne for momsfrit salg er opfyldt. Det betyder at du skal have en skriftlig ordre, korrespondance med kunden og du skal have en udførselsangivelse med udpassageattest i e-Export.

Vær også opmærksom på told og gebyrer!

Huskeliste:

  • Du må ikke have et PMV – du skal minimum have en enkeltmandsvirksomhed.
  • Du skal være import- og eksportregistreret.
  • Du skal beregne 25% importmoms og indbetale dette til Skat.
  • Du skal ikke lægge moms oveni ved salg.
  • Du skal have en skriftlig ordre fra kunden.
  • Du skal have korrespondance med kunden.
  • Du skal have en udførselsangivelse med udpassageattest i e-Export.
  • Du skal huske told og gebyrer.

Dropshipping leverandør er i EU – kunde er i DK

Hvis dropshipping leverandør er i EU og kunden er i DK, så skal du ikke importregistreres. Det betyder du godt kan have denne konstruktion med et PMV. Med et PMV skal du huske at fortælle din dropshipping leverandør at du ikke er momsregistreret og så skal han opkræve moms. Er du momsregistreret skal du betale købsmomsen på 25% og du skal oplyse dit momsnummer til dropshipping leverandør. Uanset hvad skal du ved salget lægge 25% salgsmoms oveni.

Huskeliste:

  • Hvis PMV skal din leverandør opkræve moms. Hvis momsregistreret betaler du 25% købsmoms.
  • Ved salg lægges 25% moms oveni.

Dropshipping leverandør er i EU – kunde er i EU

Hvis dropshipping leverandør er i EU og kunden er i EU, så skal du ikke importregistreres. Det betyder du godt kan have denne konstruktion med et PMV. Med et PMV skal du huske at fortælle din dropshipping leverandør at du ikke er momsregistreret og så skal han opkræve moms. Er du momsregistreret skal du betale købsmomsen på 25% og du skal oplyse dit momsnummer til dropshipping leverandør.

Hvis kunden er en virksomhed har han ansvaret for momsen ved salget. Er kunden en privatperson skal du opkræve dansk moms.

Huskeliste:

  • Hvis PMV skal din leverandør opkræve moms. Hvis momsregistreret betaler du 25% købsmoms.
  • Ved salg til private lægges 25% moms oveni.
  • Ved salg til virksomheder skal du ikke lægge moms oveni.

Dropshipping leverandør er i DK – kunde er i DK

Hvis dropshipping leverandør er i DK og kunden er i DK, så opkræver dropshipping leverandør moms ved købet og du opkræver moms ved salget.

Huskeliste:

  • Din leverandør skal opkræve moms af dig.
  • Du skal lægge 25% moms oveni salg.

Reklamation & support

Bemærk at support og reklamation vil du stadig have ansvaret for selvom du ikke har sendt varen. Du skal besvare kundernes supportspørgsmål og kommer der en reklamation, skal du kunne håndtere denne. Her kan det måske være du skal have en aftale med din dropshipping leverandør om hvad i gør ved en reklamation.

Har du nogle spørgsmål til dropshipping er du velkommen til at skrive en kommentar.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

27 kommentarer til “Dropshipping og Moms/Skat – hvordan gør man?”

  1. Ej hvor er det nederen. Laver selv dropshipping fra Japan til USA. Startede for to måneder siden som en hobby shop, men salget steg pænt hurtigt og efter en måneden var nåede over 50000kr. Jeg kan forvente en bøde for ikke at være momsregistreret, men nu kan jeg se at jeg også får problemer, da jeg ikke er import og Export registreret. Fedt. Synes du at jeg skal stoppe mine reklamer også få styr på tingene, eller skal jeg fortsætte og få styr på tingene imens. Alt mit trafik kommer fra FB reklamer, og Min daglige omsætning er cirka på 1500 USD. Det er godt nok nederen, det hele skulle bare være en test/hobby shop hvilket er blevet fuldtid nu. 🙁

    • Det lyder da ikke så godt 🙁 Jeg tænker at du skal momsregistrere med det samme (gerne i dag). Så er du momsregistreret og kan fortsætte med at sælge varer.

      Så risikerer du desværre en bøde for ikke at være momsregistreret + at skulle betale moms af de 50.000 kr. 🙁

      Så er det det med import/eksport registrering. Det skal du også blive med det samme. Jeg tænker også man risikerer en bøde her, for ulovligt at importere og eksportere varer 🙁

      Så start med at få slukket branden (registrerer dig med det samme). Så kan du måske krydse fingre for at du ikke får en bøde.

      • Ja jeg er blevet momsregistreret, men blev lidt overrasket over det med import og eksport. Troede nemlig at man ikke skulle, da varerne ikke kommer ind for de danske grænser og at varerne ikke kommer fra danmark. Ja jeg hoppede bare ud i projektet som en test forretning, men havde ikke regnet med at det vil blive en fuldtid.

        Troede ikke at tingene var så indviklet, da jeg troede at det ikke vedrøre danmark, da varerne ikke kommer fra eller kommer ind i Danmark. Ja jeg må ihvertfald få slukket branden puha.. Tusind Tak for svar 🙂

        • Damn det er nederen det her… i det mindste godt at der findes en her i DK der har lavet en detaljeret beskrivelse om dropshipping regler i DK.
          Jeg har netop kastet mig ud i netop samme type projekt som Mika, og frygtede netop dette med moms.. Hvordan går det med din business Mika? Kan det stadig kører rundt efter de dumme moms regler? synes godt nok det er mærkeligt man skal betale importmoms når varene ikke bliver solgt til nogen i DK og ikke kommer ind i landets grænser 🙁

          • Ja, det er også svært at finde reglerne, fordi Skat ikke udtaler sig så meget om denne model. Hvor varerne befinder sig betyder desværre ikke så meget her, da det afhænger af hvem der foretager salget.

    • Hej Mika
      Jeg faldt lige over tråden her fordi jeg selv er startet dropshipping for nylig. Nu kan jeg se, at det er noget tid siden, at du postede dette indlæg, men jeg er nysgerrig omkring, hvordan det siden gik: Fandt du en løsning på moms problemet? Hvad sælger du og hvordan har du fået salg så hurtigt?

  2. Hej,

    Tak for meget fin artikel.

    Vedrørende udførselsangivelse med udpassageattest i e-Export, formoder jeg at det gøres først når du har modtaget ordren fra kunden i 3. landet?

    Hvis du har en online shop med online bestilling og betaling samt email bekræftigelse så dækker det “en skriftlig ordre fra kunden” og “korrespondance med kunden”….

    På forhånd tak.

  3. Super artikel! 🙂
    Ved du om det er muligt at betale told på forhånd for kunden, så kunden ikke skal betale når de modtager pakken? Og at jeg som virksomhed altså betaler tolden.

  4. Hej,

    God artikel til startere!

    Jeg har fundet en dropshipping leverandør lokaliseret i UK. Efter Brexit bliver UK så kategoriseret som EU land (de har vel stadig nogle handelsaftaler på plads), eller som 3. land?

  5. Hej
    (Grønland)
    Der er ingen moms i Grønland
    Dropshipping leverandør er i 3. land og sælger og køber er også i 3 land.
    Hvilke regler gælder der ?
    På forhånd tak

  6. Så hvad skal regnes med når man laver en pris på et produkt foreslår du/i for at tage højde for alle virksomhedens omkostninger?

    Indkøbspris+fragt+moms. Er det det man skal regne med af udgifter ved salg til USA?

  7. Hej Erhvervsblogger!

    SUPER informativ og velskrevet artikel!

    Jeg sidder dog tilbage med et stort spørgsmål:

    Hvad hvis man opererer en dropshipping virksomhed i et 3. land, hvor både køb og salg foregår indenfor det 3. lands grænser?

    Her kan der vel hverken være tale om import eller eksport, og så er der vel heller ingen grund til at bekymre sig om alt besværet med import/eksport-registering, told, importmoms og udførselsangivelse med udpassageattest i e-Export?

    • Der skal lige tilføjes til eksemplet, at købene kommer fra en online markedsplads så som Amazon, også i det 3. land, hvor markedspladsens butiksindehaver og bestyrer, er en dansk registreret virksomhed.

  8. Har snakket med Skat ang. Drop Shipping, og fik følgende svar:
    “Når du/din virksomhed køber varer i fx Kina og sælger dem til købere udenfor Danmark, så skal din virksomhed ikke importør-/eksportørregistreres i Danmark”

    Hvad gør man med Told? Er det købers ansvar eller mit ansvar?

    • Hej Casper. Jeg håber du har ret da det ville være temmelig meget nemmere end det administrative helvede som artiklen lægger op til. Fandt du svar på det med told?

      • Jeg har lige talt med skat og jeg fik det samme at vide, at det er momsfrit når vi køber og sælger i 3. land. Vi skal ikke import eller export registreres. De anbefaler dog at snakke med nogen der har med amerikansk skat og moms at gøre (IRS) eller en advokat for at være 100% sikker på ikke at dumme sig. Jeg er i fuld gang og vil give en melding tilbage når jeg ved mere.

        Told betaler slutkunden.

        • Hej Jonas,
          Jeg står med i samme situation som dig, og er nysgerrig på om du fandt ud af noget mht. amerikansk moms og skat?

  9. Hej
    Du skriver i afsnittet “Dropshipping leverandør er i EU – kunde er i EU” følgende:
    “Er du momsregistreret skal du betale købsmomsen på 25% og du skal oplyse dit momsnummer til dropshipping leverandør. Hvis kunden er en virksomhed har han ansvaret for momsen ved salget. Er kunden en privatperson skal du opkræve dansk moms.”

    Jeg har lige talt med skat og de siger at momsen afhænger af flere ting;
    1. Hvis jeg som Dansk registreret selskab (ApS) køber af en anden virksomhed i EU skal der ikke pålægges moms på vores transaktion, alt andet uagtet.

    2. Når jeg så sælger varen videre til min kunde, så gælder at:
    a. hvis det er en virksomhed i EU (der ikke ligger i DK), så er det trekantshandel og der skal ikke pålægges moms på mit videresalg.

    b. Hvis det er til en virksomhed i DK, så lægges der dansk moms på.

    c. Hvis det er til privatperson, så afhænger det af hvor varen befinder sig når de betaler for den. Da det er dropship fra en leverandør i holland og varen dermed IKKE kommer over Danmark, skal der altså pålægges hollandsk moms hvis jeg opkræver penge fra min kunde når varen er i Holland, eller eksempelvis Tysk moms hvis varen er på vej til min Tyske kunde.

    Jeg er forvirret. Sidst jeg talte med Skat fik jeg oven i købet noget andet af vide. Det ser ikke ud til at nogen rigtig kan blive enige om hvordan det fungerer. Nogen her der kan kaste lys over sagen?

    Mvh En lettere frustreret erhvervsdrivende

  10. Hi there, can someone just answer this question in English for me?

    I’ve moved from South Africa to Denmark (Danish Citizen), and I started a dropshipping website back in South Africa. If I make sales while in Denmark but shipping straight to the customers from China to the US, do I have to pay VAT ? What are the laws on this ?

  11. Alt efter hvad man sælger, er det så ikke et problem med regler om beskrivelse af produkterne og deres indhold skal være på dansk?
    Jeg går som udgangspunkt udfra at det store udland ikke just, har danske beskrivelser/energiindhold… på deres produkter?

Skriv en kommentar