Betalingsløsninger til din webshop

Hvis du skal modtage betaling for en vare gennem din webshop har du brug for en betalingsløsning eller en betalingsgateway som det hedder. Herudover skal du også have en aftale med en betalingsindløser. Her findes flere du kan vælge imellem og her kan du se nogle af forskellene på dem. 

En betalingsgateway er en tjeneste der tilbyder at dine kunder kan indtaste sine kreditkortopløsninger på en sikker side, og danner en kontakt mellem dig og kortindløseren. En kortindløseren er en finansiel enhed der står for at trække selve pengene. For at kunne modtage kreditkortbetaling på din e-butik skal du altså både have en aftale med en betalingsgateway og en indløsningsaftale med en betalingsindløser.

Andre navne for en betalingsgateway er payment service provider eller bare PSP.

Betalingsgateways

Her finder du en liste med nogle af de mest almindeligste betalingsgateways. Som regel laver du først en aftale med en betalingsgateway og herefter med en betalingsindløser.

Paypal

Paypal er nok den de fleste starter med. Det er en amerikansk betalingsgateway der fint understøtter Dankort og gennemfører betalingerne på dansk. Det er gratis at oprette sig – både for private og virksomheder. I stedet koster det når dine kunder betaler i din webbutik. Priserne for at betale gennem Paypal er:

  • Hvis du omsætter for under 20.000 kr. pr. måned er prisen 3,4% af prisen + 2,60 kr.
  • Omsætter du for mellem 20.000 og 80.000 kr. pr. måned er prisen 2,9% af prisen + 2,60 kr.
  • Omsætter du for mellem 80.000 og 400.000 kr. pr. måned er prisen 2,7% af prisen + 2,60 kr.
  • Omsætter du for mellem 400.000 og 800.000 kr. pr. måned er prisen 2,4% af prisen + 2,60 kr.
  • Omsætter du for over 800.000 kr. pr. måned er prisen 1,9% af prisen + 2,6 kr.

Dette betyder at det højeste gebyr er 3,4% af prisen + 2,60 kr. Hvis du f.eks. sælger en vare til 50 kr. vil dette betyde et gebyr til Paypal på 4,30 kr. Sælger du i stedet en vare til 2000 kr. er gebyret 70,60 kr.

Gebyret for Paypal er altså forholdsvist højt og det er da også derfor at de fleste finder en anden løsning når der først kommer gang i salget. Det er især dyrt hvis du sælger mange varer til lav pris. Men Paypal er nem at gå igang med og er en god løsning til at starte med.

Det er dig som virksomhed der afkræves gebyret – ikke dine kunder. Der er ikke nogen abonnementpris og det koster dig ikke noget at føre pengene hen på en bankkonto.

Danske Mobilepay

Danske Banks Mobilepay er også værd at overveje som betalingsmiddel Løsningen er ikke helt klar til online butikker, men kommer snart. Mange anvender det og derfor kunne det sagtens også bruges på din webside. Mobilepay online er gratis i hele 2015, men herfra begynder det at koste penge. Så koster oprettelsen 1.000 kr. og du skal af med et månedligt abonnement hvis du vælger en udvidet pakke. Ellers koster det 1% pr. transaktion eller maks. 5 kr.

Det betyder at varen til 50 kr. vil koste dig 0,50 kr. i gebyr, mens varen til 2000 kr. koster dig 5 kr. Det er altså væsentlig billigere end med Paypal. Og der er ingen tvivl om at mobile betalingstjenester bliver mere udbredte i fremtiden.

Mobilepay er også nemt at komme igang med, så for de små webshops kunne det sagtens være et godt alternativ til Paypal. Og hvis man skynder sig at tilmelde sig i 2015 koster det jo ikke noget i oprettelse. Og jeg tror mange kunder vil være glade for at du har mobilepay fordi de slipper for at finde dankortet frem. Ulempen er at du skal godkende betalingen på din mobiltelefon, det sker ikke automatisk.

Andre betalingsgateways

Der er selvfølgelig andre betalingsgateways som jeg ikke har nævnt i denne artikel endnu. Jeg vil i fremtiden løbende udvide denne artikel med betalingsgateways så du får et komplet overblik. Indtil da kan du tjekke disse ud:

  • Stripe
  • Epay
  • Quickpay
  • DIBS
  • Paylike.io

Kender du flere betalingsgateways er du velkommen til at nævne dem i kommentarerne så jeg kan tilføje dem til listen.

Betalingsindløser

Det mest udbredte betalingskort i Danmark er Dankort eller Visadankort. Her er det NETS der har monopol på at være betalingsindløser og det betyder at du skal have en indløsningsaftale med dem for at kunne tage imod dankort.

De vil stille en lang række krav til din webside for at du kan få en indløsningsaftale af dem – og din webshop skal godkendes inden du får den. Så du skal faktisk have bygget din hjemmeside færdig først.

Som udgangspunkt vil de stille krav til at du har styr på det og at forbrugerens rettigheder er sikret. F.eks. skal forbrugeren ved købet acceptere nogle købsbetingelser, som du så skal udforme. Herudover så SKAL valutaenheden (f.eks. DKK) stå angivet på hjemmesiden, så det nytter ikke bare noget at du skriver priserne i kr. Det er altså mange små ting som skal være på plads inden de godkender aftalen. Følgende krav fremgår af NETS’ egen beskrivelse:

  • Forretningens navn, CVR-nr. og adresse
  • E-mail adresse og telefonnummer til jeres kundeservice el.lign
  • Beskrivelse af de varer/ydelser, forretningen sælger (inkl. priser, skatter og afgifter)
  • Leveringsbetingelser og forsendelsesomkostninger, inkl. regler for kortholders fortrydelsesret
  • At kortholder kan betale med betalingskort
  • Varemærkerne for Dankort og/eller eDankort Varemærkerne skal fremgå, hvor kortholder kan vælge betalingsmuligheder
  • Transaktionsvaluta (skal altid være DKK)
  • Eventuelle eksportrestriktioner

Hvis en kunde bestiller en vare, skal følgende oplysninger fremgå af hjemmesiden:

  • Entydig beskrivelse af og pris for de enkelte varer/ydelser, kortholder har bestilt
  • Det totalbeløb, kortholder skal betale (inkl. specifikation af eventuelle skatter/afgifter, forsendelsesomkostninger og andre gebyrer)
  • At det ikke er tilladt at afrunde transaktionsbeløbet (lovkrav)
  • Transaktionsvaluta (skal være DKK) ˺ At betaling sker med kort
  • Forventet leveringsdato
  • Leveringsbetingelser inkl. regler for kortholders fortrydelsesret
  • Navnet på modtageren af varen/ydelsen
  • Leveringsadresse

Den kvittering der vises til køberen skal indeholde:

  • Forretningsnavn
  • Forretningens e-mail adresse
  • Beskrivelse af de bestilte varer/ydelser
  • Ordrenummer/transaktionsnummer
  • Transaktionsdato
  • Transaktionsbeløb
  • Transaktionsvaluta (skal være DKK)
  • Transaktionstype (debet/kredit)
  • Leveringsdato
  • Evt. dele af kortnummer (trunkeret)
  • At betalingstransaktionen er gennemført (hvis der er tale om en kvittering)

Se flere krav fra NETS til en indløsningsaftale her.

Du skal regne med op til 4 uger før du får en indløsningsaftale med NETS, så regn med god tid.

Skal du have en indløsningsaftale vedr. internationale kreditkort, kan du anvende Teller der er et søsterselskab til NETS – men her findes der også alternativer.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

Erhvervsblogger

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

%d bloggers like this: