Alternativ til VBA? Prøv Google Sheets!

VBA er ikke et argument for at fravælge alternativer til Microsoft Office. I denne artikel kan du læse om er perfekt alternativ til VBA i Excel.

Jeg har arbejdet en del med VBA i Excel. Især i forbindelse med de arbejdspladser hvor jeg har været ansat, har jeg automatiseret processor og lavet effektive kvalitetssystemer til forskellige projekter. For eksempel har jeg lavet excelark der hurtigt kan udregne KPI’er for virksomhederne, og præsentere dem på flotte grafer. Og jeg har lavet ændringskontrolsystemer for forskellige produkter, samt kvalitetsstyringssystemer i forbindelse med projekter. Altsammen i Excel, der blev kombineret med custom forms og VBA kode.

I de seneste år, har jeg skiftet min PC med Windows ud med en Mac med MacOS. Her anvendte jeg naturligvis også Microsoft Office, som jeg havde gjort på min PC. Men jeg fandt hurtig ud af at VBA er meget skrabet på en Mac, og jeg havde slet ikke de samme muligheder for at tilpasse exceldokumenter i Mac. Herudover var det ikke muligt at bruge systemerne både på en Mac og en Windows-PC, hvis en virksomhed havde begge systemer.

Det betød, at hvis jeg skulle bruge de samme værktøjer fremover, var jeg låst fast på kun at anvende PC’er og Microsoft Office. Det er både dyrt og ikke særlig fleksibelt.

Google Sheets var løsningen

Jeg ledte derfor efter et alternativ til officepakken, der også kunne virke på flere systemer. Og som havde nogle af de samme muligheder jeg havde i VBA.

I starten kiggede jeg meget på LibreOffice, der er en gratis officepakke og et fint alternativ til Microsoft Office, som virker på alle systemer. Her fandt jeg også nogle af de samme muligheder som VBA i form af LibreOffice Basic, som du kan læse mere om her.

Men det endte med at den bedste løsning faktisk var Google Sheets – altså den gratis officepakke som Google tilbyder via Google Drive. Det fungerer oppe i skyen, så alt gemmes automatisk online hele tiden. Mulighederne for at arbejde sammen med andre på samme tid, er også meget bedre end i Microsoft Office.

Alternativet til Excel hedder Google Sheets, og du vil se at det faktisk kan en del af de ting Excel også kan. Og da jeg studerede Google Sheets nærmere, fandt jeg også et godt alternativ til VBA. Det hedder Google Apps Scripts, og det er et sprog baseret på Javascripts, der kan udføre en del af de opgaver du også kan i VBA.

For eksempel kan du meget nemt lave en custom form også i Google Apps Scripts. Du kan indsætte knapper og lave dialogbokse. Og du kan lave nye Google Sheets funktioner.

Med Google Sheets får du altså følgende fordele fremfor Microsoft Office:

  • Du får en officepakke der er lige så funktionel
  • Den er gratis (dog koster lagerplads noget hvis du bruger mere end 15 GB)
  • Flere kan arbejde sammen samtidig
  • Du har et perfekt alternativ til VBA
  • Officepakken fungerer på ALLE enheder

Derfor kan jeg kun opfordre til at du kigger nærmere på Google Sheets, hvis du har brug for et alternativ til VBA i Excel.

No votes yet.
Please wait...

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *